Feedback geven en ontvangen: open communicatie in jouw organisatie

Versterk je vaardigheden in feedback geven en ontvangen

Geef op een constructieve manier feedback

Communiceer op een heldere en feitelijke manier

Krijg inzicht in de opbouw van een productief feedbackgesprek

89%

van de deelnemers voelt zich zekerder bij het geven van constructieve feedback.

Tevreden klanten
4.5
/5
Laura Krause
Laura Krause
trainer - begeleider

Gratis intakegesprek





Uw aanmelding was succesvol, er werd een e-mail verzonden naar uw e-mailadres.

Indien u deze e-mail niet ontvangen heeft, kijk in uw spamfolder.

B‍

Oops! Something went wrong while submitting the form.
Leertraject op maat
Live, digitaal of hybride
Kies zelf de startdatum
Beschikbaar in NL, FR en EN
Prijs op aanvraag
Op locatie of bij Obelisk

Een collega maakt steeds dezelfde fout en je wilt deze persoon daarop aanspreken, maar je bent bang voor een negatieve reactie. Of je leidinggevende vraagt je feedback te geven op een project, maar je weet niet hoe je dit constructief kunt doen zonder iemand te kwetsen. Herkenbaar? 

In deze opleiding leren jouw medewerkers hoe ze feedback geven zonder té direct, té aanvallend of té soft te zijn. Hierdoor komen ze sneller tot concrete acties. Daarnaast leren ze hoe ze feedback kunnen ontvangen, zelfs als deze niet op de meest constructieve manier wordt gegeven, zonder zich persoonlijk aangevallen te voelen. 

Na deze opleiding slagen je medewerkers erin om effectief feedback te geven en te ontvangen, wat bijdraagt aan een positieve en constructieve werkomgeving. Zo creëren ze een cultuur van open communicatie waarin iedereen zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt.


Voor wie is dit leertraject?

Voor medewerkers en/of leidinggevenden.

Na dit leertraject:

  • Leer je bepalen wat nu écht je doel is van jouw feedback: wil je de ander stimuleren om na te denken over het gedrag? Wil je de ander motiveren om zelf keuzes te maken?
  • Zet je een eerste stap naar openheid om dingen bespreekbaar te maken.
  • Voorkom je dat je in de verdediging schiet.
  • Leer je de dialoog aangaan in plaats in discussie te vervallen.
  •  Leer je hoe je duidelijk en feitelijk kan zijn om zo tot de kern te komen.
  • Ontwikkel je inzicht in hoe je een feedbackgesprek opbouwt, zodat het constructief en effectief is.
  • Ontwikkel je de juiste vaardigheden om zowel positieve als negatieve feedback op een geschikte manier te geven.
  • Heb je een sterke basis om met weerstand tegen feedback om te gaan.
  • Kan je voorkomen dat je té direct, te stellig of te confronterend wordt zodat de ander zich herkent in de feedback en er iets mee kan.

Onze trainers houden rekening met jouw organisatiecontext en verwerken concrete en realistische situaties in het traject. Evidence-based, praktijkgericht, motiverend en sterk op maat, dat typeert een leertraject in soft skills door Obelisk. 

2 voorbeelden van onze leertrajecten bij klanten

Voorbeeldtraject 1: Inzicht in feedback, de growth mindset en empathie

Dagdeel 1: Zo ga je om met feedback

  • Feedback, kritiek of advies: wat is nu juist het verschil? 
  • Feedback en het brein: waarom vermijden of benaderen we feedback? 
  • Een growth mindset ontwikkelen: feedback zien als leeropportuniteit.

Dagdeel 2: Feedback geven: twee voornaamste vormen van feedback 

  • Feedforward: zo ga je de toekomst positief tegemoet.
  • Feedback met het DESC-model: zo benoem je wat jou stoort.

Dagdeel 3: Feedback ontvangen en feedback vragen

  • Feedback ontvangen: hoe reageer je op de juiste manier?
  • Helder krijgen van feedback: de juiste vragen stellen.
  • Wat heeft de grootste impact: Een feedbackvraag of adviesvraag?
  • Feedask: De spelregels voor het formuleren van een vraag naar feedback of advies.
  • Inzicht in valkuilen en checklist voor feedback ontvangen.

Dagdeel 4: Van monoloog naar dialoog 

  • Inzicht in je eigen reactiepatronen en die van anderen.
  • Actief en empathisch luisteren.
  • Je luister- en inlevingsvaardigheden verbeteren.
  • Technieken om met tegenreacties om te gaan; de vervelende “ja, maartjes” of “neen, wantjes”.

Dagdeel 5: Intervisie

  • Leren van elkaar, successen delen en elkaar blijvend ondersteunen.
  • Aan de slag met de ‘HOE KAN IK…” vraag.
  • Praktijkvoorbeelden.

Voorbeeldtraject 2: Feiten, IK-boodschappen en weerstand

Dagdeel 1: Dé basics van feedback & feedforward

  • Feedback, kritiek of advies: wat is nu juist het verschil?
  • Feedforward gericht op ontwikkeling en groei.
  • Opbouw van een gesprek.
  • Op de juiste wijze zowel positieve of negatieve feedback geven volgens het DESC-model.
  • Benoemen van feiten, het gebruik van IK-boodschappen en het toepassen van positief taalgebruik in feedback

Dagdeel 2: Van monoloog naar dialoog

  • Omgaan met tegenreacties: de vervelende “ja, maartjes” of “neen, wantjes”.
  • Feedback ontvangen: Hoe reageer je op de juiste manier?
  • Spanningen tijdens een gesprek: hoe ga je daarmee om?

Grote theoretische blokken? Dat niet. Bij Obelisk staat de praktijk en ervaring centraal, terwijl de theorie op de achtergrond blijft. Onze praktijkgerichte aanpak laat deelnemers de theorie direct toepassen voor maximale transfer. 

Op basis van deze theoretische fundamenten ontwikkelen onze trainers een leertraject gericht op feedback geven en ontvangen. 

  1. DESC+ Model - Bower & Bower
  2. Feedforward - Goldsmith
  3. Growth mindset - Dweck
  4. 5 Luisterniveaus - Covey
  5. Intervisie - Kessels & Keursten
  6. Psychologische veiligheid - Edmondson
  7. Contracting en de 5V’s - Schwarz
  8. 4G-methodiek van feedback

Open communicatie over integer gedrag, case Politiezone Antwerpen

Politiezone Antwerpen blijft integriteit hoog in het vaandel dragen. Integriteit wordt gelinkt aan de visie, missie en waarden van het politiekorps. Integriteitsschendingen stroken niet met de interne gedragscode van Politiezone Antwerpen, noch met de deontologische code van de geïntegreerde politie. Ze kunnen niet alleen de goede naam en reputatie van Politiezone Antwerpen schaden, ze zijn ook nefast voor de klant en de medewerkers. Voor een optimale dienstverlening is het dus van groot belang dat alle 2 650 medewerkers van Politiezone Antwerpen integer handelen.

Nieuwe medewerkers in het korps worden meteen meegenomen in deze cultuur met de slogan “We kijken nooit opzij.” Daarbij hoort een workshop van één dag. De theoretische sessie in de voormiddag richt zich vooral op het sensibiliseren van de medewerkers. In de namiddag scherpt Obelisk de communicatievaardigheden aan. Zo voelen de medewerkers zich vaardig genoeg om ook anderen aan te spreken op ongewenst, niet integer gedrag.

Lees de volledige case

Live

De opleiding 'Feedback geven en ontvangen: open communicatie in jouw organisatie' kan plaatsvinden op verschillende locaties, afgestemd op de behoeften van de deelnemers. Onze primaire locatie is ons hoofdkantoor in Leuven, Grauwmeer 1. Daarnaast bieden we de mogelijkheid om de training op locatie bij de klant zelf te verzorgen, of in andere geschikte workshop- of trainingsruimtes in de buurt.

Tijdens het intakegesprek bespreken we de meest geschikte locatie voor uw team. Dit kan variëren van een rustige, groene omgeving waar deelnemers tijdens een pauze kunnen rondwandelen, tot een meer formele setting die past bij een professionele bijeenkomst.

Ontdek vijf inspirerende trainingslocaties op aanraden van onze trainers hier.

Online of hybride

Obelisk gelooft in de kracht van hybride oplossingen, de combinatie van offline en online. Onze hybride opleidingen zijn geen ‘copy-paste’ van klassikale opleidingen. Ze zijn aangepast aan de nieuwe realiteit en onze coaches schoolden zich om. Het resultaat is een volledig hybride pakket met het beste van beide werelden, online en offline.

Tijdens een kennismakingsgesprek brengen we jouw vragen, verwachtingen en de unieke context van je organisatie in kaart. Zo zorgen we ervoor dat ons aanbod perfect aansluit bij jouw behoeften. 

Op basis van deze eerste ontmoeting werken we een op maat gemaakte offerte uit, die we je per mail toesturen of persoonlijk komen toelichten. Na jouw goedkeuring starten we met het ontwerpen van het leertraject en het plannen van de volgende stappen, steeds in nauw overleg met jou om het traject optimaal af te stemmen op de wensen en doelen.

Vraag hier jouw offerte aan

"Dit leertraject heeft mijn aanpak in gesprekken totaal veranderd. Ik ben nu in staat om moeilijke feedback op een constructieve manier te geven en weerstand effectief te beheren.”

Daan, senior consultant

Begeleiders

Goele Vanhelmont
Goele Vanhelmont
trainer - begeleider
Joke Droeshout
Joke Droeshout
trainer - begeleider
Laura Krause
Laura Krause
trainer - begeleider
Liesbeth Vanhelmont
Liesbeth Vanhelmont
teamleider
Heidi Peeters
Heidi Peeters
trainer - begeleider

Contacteer ons

Door onze jarenlange ervaring kunnen we jou en jouw organisatie helpen bij heel wat vragen. Neem contact op en we zoeken naar een oplossing op maat.

Zit je met een hele specifieke vraag en zoek je een oplossing op maat?

Stuur ons via dit formulier een bericht en we contacteren je zo snel mogelijk terug. Samen met jou vinden we dé uitkomst voor je uitdaging.