Julie Dirksen is een vooraanstaand expert op het gebied van instructional design, e-learning en gedragsverandering.
Ze heeft een diploma in Instructional Systems Technology en een rijke achtergrond in thema’s als UX-ontwerp, game-based learning en gedragsverandering. Als onafhankelijk consultant deed ze meer dan 15 jaar ervaring op in het creëren van interactieve e-learnings voor klanten van zowel Fortune 500-bedrijven als technologie-startups en gesubsidieerde onderzoeksinitiatieven.
Al deze kennis en ervaringen bundelde ze in een van de bestverkochte boeken over Instructional Design. Ze is een veelgevraagde spreker op evenementen en wij konden haar strikken voor een keynote.
Een samenvatting van haar voordracht vind je in dit artikel.
“Het leer- en ontwikkelproces, met name bij e-learning, kent een gebrekkige feedback-lus en dit remt ons als vakgebied af,” zegt Julie Dirksen stellig.
“Het ontbreekt ons vaak zelfs aan de basisinformatie die nodig is om ons werk te verbeteren, omdat we niet kunnen zien hoe de e-learnings daadwerkelijk worden gebruikt.
Het evalueren van e-learnings is traditioneel gezien duur en lastig meetbaar. In het ergste geval wordt het zelfs volledig genegeerd of oppervlakkig geïmplementeerd waardoor het geen enkele zin heeft. Zelfs wanneer er goede evaluatiemaatregelen worden genomen, bieden deze niet voldoende gedetailleerde informatie om toekomstige ontwerpbeslissingen op te baseren.”
In haar keynote duidt Julie op het belang van ‘agile evaluatie’ of het voortdurend zoeken naar én verwerken van feedback.
Velen van ons doen het allicht al: op het einde van onze e-learning laten we een korte evaluatie invullen over de algemene bevindingen. Maar is dit genoeg? Zijn we niet benieuwd om feedback te krijgen over elk stukje dat we ontwikkelden en waar we onze kostbare tijd in staken? Wat als we continu zouden kunnen leren en continu ons product kunnen optimaliseren met als doel de leeractiviteit verhogen?
Bij ‘agile evaluatie’ laten we de lamp schijnen op hetgeen we kunnen meten en waar we controle op hebben, maar ook hetgeen dat minder zichtbaar is. Data verzameld via Experience API en Google Analytics is interessante meetbare informatie. En via live bevragingen kan je de missende input toevoegen. Doe daarom opvolginterviews bij een handvol leerlingen. Stel vragen zoals: “Wat werkte, wat niet?” en “Wat ga je doen met dit materiaal?”. Een intensieve follow-up van een kleinere groep deelnemers om te kijken waar ze vastlopen, is een alternatief. Of stel de magische vraag: “Als je morgen wakker wordt en alles aan de e-learning was plots perfect, wat is er dan anders?” Je bevraagt zo welke signalen nodig zijn om te weten dat je e-learning echt effect heeft.
Naast het centrale thema ‘Agile Evaluation’ somde Julie nog enkele zeer concrete tips op voor wie e-learnings ontwerpt en evalueert. We zetten ze op een rijtje:
Ten eerste: geef je deelnemers controle waar mogelijk. Stel jezelf de vraag: “Waar kan ik de deelnemer een eigen keuze laten maken?” In een leeromgeving keuzeopties krijgen, werkt bevorderend voor het leerproces. Een voorbeeld: geef hen de optie om onderdelen over te slaan. Of laat de deelnemer kiezen of ze wel dan niet verdiepende informatie willen over een specifieke les. Je kan zelfs de keuze laten om een onderdeel mét video of zonder video te verwerken.
Voorkom daarnaast dat mensen multitasken wanneer ze een online opleiding volgen. E-mails poppen open, dat ene project moet nog afgeschreven worden en de smartphone ligt binnen handbereik. Allemaal afleidende factoren. De oplossing? Maak mensen in de eerste fase van je e-learning bewust van de nood aan focus. Geef bijvoorbeeld de instructie een afzonderlijke werkplek op te zoeken.
Een derde tip: houd rekening met hoe mensen leren wanneer je een e-learning ontwikkelt. Pas de principes achter leren, geheugen en aandacht toe en creëer zo om materiaal waarmee je publiek de kennis en vaardigheden die u deelt zowel kan opdoen als behouden. Ze raadt haar boek ‘Design for how people learn’ aan waarin ze dieper op deze thema’s ingaat.
Ga tot slot in gesprek en stel je vragen aan andere ontwikkelaars van e-learnings. Je bent welkom in de facebookgroep over instructional design, opgestart door Julie, met meer dan 7000 leden: www.facebook.com/groups/designforhowpeoplelearn