Als projectcoördinator is Katrijn Lietaer de draaischijf van Obelisk Learning. Achter de schermen behandelt ze nieuwe aanvragen en buigt ze zich over de organisatie van onze leertrajecten, zodat onze trainers zich 100 % kunnen focussen op het lesgeven. Workshops inplannen, praktische zaken afstemmen met klanten en trainers, facturen uitsturen …. Geen wonder dat onze collega’s haar ‘de fixer’ noemen. Tijdens een heerlijk eerlijk interview neemt ze ons mee doorheen de interne keuken van Obelisk.
Dag Katrijn! Je bent intussen meer dan tien jaar aan de slag als projectcoördinator. Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?
“In mijn rol is geen enkele dag dezelfde, en die afwisseling maakt het leuk. Al start ik de ochtend altijd met het openen van mijn mailbox. Zijn er nieuwe aanvragen? Kwamen er dringende vragen binnen? Zo bepaal ik mijn prioriteiten van de dag. Daarnaast plaats ik steeds bepaalde ijkpunten in mijn agenda, bijvoorbeeld extra tips aan deelnemers bezorgen tijdens een natraject.”
Hoe ga je aan de slag wanneer zo’n aanvraag binnenrolt?
“Tijdens de wekelijkse scrummeetings met het team bespreken we de nieuwe aanvragen. Welke trainer heeft de juiste expertise? Is er voldoende ruimte in zijn of haar planning? Vervolgens neemt deze collega contact op voor een inhoudelijk gesprek. Mijn werk begint pas na een akkoord. Dan organiseren we een startmeeting met de klant. Als projectcoördinator ben ik het aanspreekpunt voor alle praktische vragen. Ik overleg vaak met klanten en leid alles achter de schermen in goede banen.”
“Ik streef naar transparantie en realistische verwachtingen. Die open communicatie is ook een sterkte van Obelisk. Onze trainers durven pijnpunten eerlijk benoemen. Enkel zo kunnen we bedrijven écht helpen en verandering teweegbrengen op lange termijn.”
Wat is de grootste uitdaging die je al tegenkwam in jouw rol als projectcoördinator?
“De afgelopen tien jaar is Obelisk sterk gegroeid en voor mij schuilt daarin de grootste uitdaging. Het aantal klanten ging namelijk in stijgende lijn. Diverse bedrijven, uiteenlopende opdrachten, kleine en grote leertrajecten … Het is niet altijd evident om alle balletjes in de lucht te houden. Daarom krijg ik binnenkort versterking van een nieuwe collega. Daar kijk ik naar uit!”
Kan je een voorbeeld geven van een onverwachte situatie die zich onlangs stelde?
“Als een trainer ziek is wanneer een opleiding op de planning staat, is dat vervelend. Dan is het aan mij om de klant in te lichten. Ik zoek naar een vervanger, zodat we de vooropgestelde datum kunnen behouden, en kan gelukkig rekenen op ons brede netwerk van ‘andere’ trainers. Dat lukt natuurlijk niet altijd … Het is jammer om klanten teleur te stellen, maar kwaliteit staat voorop. Een trainer die last minute kan inspringen maar zich onvoldoende kan voorbereiden? Zo’n quick fix vermijden we liever, met het oog op het langetermijndoel. Bovendien merk ik dat je veel begrip krijgt wanneer je transparant communiceert. Daarna zoeken we samen naar een haalbare oplossing voor alle partijen.”
Je bent al lange tijd aan boord bij Obelisk. Zijn er trends die je opmerkt in L&D?
“Ik merk een duidelijke evolutie: tien jaar geleden vroegen bedrijven om een opleidingsdag, vandaag is de focus verschoven naar leertrajecten met een intakeformulier, een voorbereidende opdracht, verschillende trainingen, een natraject … Een fijne ontwikkeling, want dit sluit naadloos aan bij onze visie op leren. Met een leertraject creëer je namelijk de grootste impact in een organisatie.”
“De verschuiving naar leertrajecten breidde mijn takenpakket stevig uit. Intakeformulieren opmaken, antwoorden verzamelen, tips versturen tijdens het natraject … Een goede opvolging is key!”
Wat maakt jouw aanpak uniek?
“Mijn collega’s omschrijven me als proactief, oplossings- en klantgericht. Ten dienste staan van anderen geeft me energie. Zo wil ik zorg dragen voor zowel onze klanten als onze collega’s. Bovendien ben ik niet anders op kantoor dan thuis. Ik ben wie ik ben, en ik denk dat mensen die authenticiteit voelen terugkomen in mijn aanpak.”
Wat geeft jou voldoening in je job?
“Als onze klanten tevreden zijn, ben ik dat ook. Is een traject goed verlopen en wil de organisatie dit graag herhalen? Dat maakt mij gelukkig! Of het nu gaat om een training voor tien personen of een groot leertraject voor een volledig bedrijf: het doet deugd dat ik mijn steentje kon bijdragen én dat we de opdracht samen met het hele team tot een goed einde brachten.”
“Ik hoorde al enkele klanten tijdens een evaluatiemeeting zeggen dat ze graag ook ‘een Katrijn’ willen in hun organisatie. Zo’n mooie woorden doen me blinken van trots.”
Bedankt voor dit interview, Katrijn!
Wil je je medewerkers of team laten groeien? Van leidinggevende skills, over assertieve communicatie, tot veerkracht: pols vrijblijvend naar onze leertrajecten op maat.