Op 14 maart organiseerde Obelisk met de steun van ESF het slotevent van het lerend netwerk rond e-leren. We kregen een aantal best practices gedemonstreerd waarin de leer-achitecten hun didactische keuze en take-aways deelden. Dat online (of blended) leren een zee van mogelijkheden biedt, wordt hier nogmaals bevestigd.
Een cyberattack in real life leren vermijden terwijl je gewoon achter je laptop zit, lijkt jou dat iets? Wel, met de integratie van VR in online leerplatformen wordt zowat alles mogelijk. Bij Pennademy kan je een cursus Cybersecurity volgen waarbij je aan de hand van animatie een echte VR-experience beleeft. Je wandelt een bedrijf binnen en bevraagt het IT-personeel om zo de cyberattack te vermijden.
Ook de studenten van Vives Hogeschool waren dolenthousiast om van uit hun bureaustoel gesprekstechnieken en andere sociale vaardigheden aan te leren via VR-technologie. VR in online leerplatformen is nieuw, prikkelend en enorm motiverend. Het is wel belangrijk dat de software klopt met de context en leefwereld van de deelnemer, anders mist de VR-ervaring zijn doel. En ook niet te onderschatten: het kostenplaatje. Een goede kosten-baten afweging is aan te raden alvorens je VR wilt integreren in je project.
Bij Vives Hogeschool experimenteerden ze niet alleen met VR maar zorgen ze ook dat studenten van thuis uit praktijkervaring opdoen in een remote-lab. Via de computer reserveren studenten elektronica en ICT een labo en krijgen ze vervolgens online begeleiding van hun eigen docente. Stap per stap leggen de docenten uit wat de studenten moeten doen via ‘just-in-time informatie’, quizes en demonstratievideo’s. Om dit te bereiken, ruilden de docenten moedig hun klaslokalen in voor de camera en dat leverde authentiek en vertrouwd materiaal op. Dit werd zeer gewaardeerd door de studenten en had met zekerheid een positieve impact op hun leerproces. Voor sommige studenten biedt online leren op deze manier zelfs een soort van veiligheid en voelen ze zich minder geremd om te participeren dan in een aula vol studenten.
Alweer een opmerkelijk project: Dominique Santens van PVO gooide zijn opleidingen rond, onder andere, industrial engineering en werkpostorganisatie tijdens corona om naar een online leerplatform. Op het platform vind je een mooie mix van video’s, quizvragen, webinars en meer. Het resultaat is evenzeer opmerkelijk: de slaagkans van de cursisten steeg met 20%. Daarnaast zijn ook de docenten zeer enthousiast over deze manier van lesgeven daar ze de vooruitgang bij de deelnemers beter kunnen opvolgen via inleveropdrachten en kunnen inspelen op waar de deelnemers moeilijkheden ondervonden.
De deelnemers onthalen de verandering niet zonder tegenargumenten. Voor veel cursisten is het een grote stap omdat ze de manier van leren niet gewoon zijn. Het vergt veel tijd en energie om te leren van achter het scherm en er is frustratie omdat er geen uitgeprinte cursus is. Meneer Santens vroeg daarbij tips aan het lerend netwerk en dat klonk unaniem: vergeet de sociale beleving niet.
Wat zijn de voordelen van sociaal leren in een e-learning? Enerzijds biedt een groep mensen een sociale controle waardoor je gepusht wordt je opdrachten af te maken, anderzijds hunkeren mensen nog steeds naar sociaal contact. Je kan sociaal leren op verschillende manieren integreren. Een voorbeeld is coaching momenten van 30 minuten inplannen. Een ander idee: een online groep opstarten waar ze over de leerstof kunnen pingpongen. Bij deze laatste optie ontstaat ook meteen een community gevoel.
Hoe verwerk je een dik boek of heel veel theorie in een aantrekkelijk en leerrijk online platform? Wel, Katrien De Troyer van Podiumkunsten toont nogmaals de kracht van video. Van Tomorrowland tot Ballet van Vlaanderen of Sziget Festival in Hongarije: allemaal moesten ze tot voor kort een papieren cursus van 440 pagina’s volgen om de Europese veiligheidsregels on stage te kunnen toepassen. Met het werkveld creëerden ze in 10 e-learningmodules 90 video’s van 1 minuut die alle theorie illustreerden.
Dankzij het platform kunnen organisaties over heel Europa online een certificaat behalen. Belangrijk is dat de video’s kort zijn om de concentratie hoog te houden. Er waren echter grote uitdagingen in dit project doordat het een Europese samenwerking was. Mevrouw de Troyer deelt haar tips voor e-learning-projecten met verschillende stakeholders:
Aan interessante inzichten en adviezen geen gebrek tijdens deze projectvoorstellingen. Deze laatste tips van onze experten willen we je graag nog meegeven:
Heb jij hulp nodig bij het maken van e-learnings op je LMS? De trainers van Obelisk staan voor je klaar. Contacteer ons met jouw vraag over hybride of blended leertrajecten.
Handen te kort bij de opmaak van jullie digitale content en e-modules? Contacteer onze zusterorganisatie: Digital Learning Agency