Klant

Vanheede

Jaar

2024

Leiderschapscoaching binnen familiebedrijf Vanheede

Vanheede, een warm familiebedrijf gespecialiseerd in afvalbeheer, zag haar groei enorm toenemen. Vandaag bestaat het bedrijf uit zo’n 1050 medewerkers. De nodige structuur aanbrengen en duidelijke lijnen handhaven zonder de familiale band te verliezen, werd een flinke uitdaging. Vooral omdat veel leidinggevenden in hun functie waren gerold met weinig opleiding of achtergrond. Bij hen klonk dan ook de vraag om handvaten en training. Hét moment voor Vanheede om te investeren in duurzame leiderschapscoaching. Stéphanie Cael, trainer bij Obelisk, startte een traject op maat op en ging aan de slag met de verschillende leiderschapsrollen.

De aftrap: leiderschapsvisie vastleggen

Vanheede wilde een duurzame gedragsverandering bij de leidinggevenden teweegbrengen om sterke teams uit te bouwen. Maar zonder duidelijke visie weet je niet welke richting je uit wil. Daarom organiseerde Obelisk een voortraject met het directiecomité van Vanheede, waarin we samen hun visie op leiderschap definieerden. Het eindresultaat? Een positieve groepsdynamiek en werkomgeving creëren om medewerkers te motiveren om elke dag het beste van zichzelf te geven.. Kortom, een visie die energie uitstraalt en stevig geworteld is in hun bedrijfs-DNA.

Leiderschap op maat: drie trajecten voor drie unieke rollen

Maatwerk is key bij Obelisk. Omdat er bij Vanheede drie verschillende leiderschapsrollen bestaan, werkten we voor elke groep een apart traject uit, waar we in drie golven mee aan de slag gingen. We begonnen met de actieve familie en het directiecomité. Hun uitdaging? Het operationele luik combineren met strategisch werk, zonder afstand te creëren tussen de werkvloer en de boardroom.

Vervolgens richtten we ons op de supervisors, de laag tussen het directiecomité en de directe ploegleiders. Hoewel ze niet over het mandaat beschikken om belangrijke beslissingen te nemen, geven ze wel leiding aan vele mensen onder zich. Een motiverende werkomgeving creëren, situaties op de werkvloer helder vertalen naar het directieniveau, een team uitbouwen en coachen … vormden de uitdagingen van deze groep.

Last but not least kwam het operations level aan de beurt. We deelden deze groep verder op in ploegleiders en administratieve collega’s. Doordat deze leidinggevenden in rechtstreeks contact met de arbeiders staan, werden ze vooral geconfronteerd met communicatieve vraagstukken zoals relationele gesprekken voeren en feedback geven. Precies waar onze expertise ligt.

“Dankzij onze evidence-based methode en hands-on mentaliteit bieden we gefundeerde trainingen waarin je echt vaardigheden aanleert. Extra troef? Wij werken altijd op maat en vertellen eerlijk waar er ruimte voor verbetering is.” – Stéphanie Cael, trainer bij Obelisk

Een gemeenschappelijke taal met accentverschillen

Hoewel elk leiderschapsniveau voor andere uitdagingen stond, lieten we in elk traject dezelfde onderwerpen aan bod komen. Zo creëerden we een gemeenschappelijke taal, al pasten we de vorm en de intensiteit van de sessies aan volgens de noden, functies en verantwoordelijkheden van de groep. De sessies met het directiecomité waren bijvoorbeeld conceptueler en meer gericht op teamcoaching, terwijl we bij de supervisors extra aandacht besteedden aan hun dubbele leiderschapsrol. Omdat beide groepen de ontwikkelde leiderschapsvisie overtuigd moeten uitdragen, zoomden we ook daar sterk op in. Bij het operationsniveau daarentegen lieten we de leiderschapsvisie via een praktische oefening tot leven komen. Die concrete aanpak sloot beter aan bij hun dagelijkse blue-collar omgeving.

Meer weten over onze leiderschapscoachings? We leggen je graag alles uit over onze unieke en doordachte werkwijze.

Extra uitleg over leiderschapscoaching

Proeven van verschillende leiderschapsstijlen

Omdat leiderschap ook over persoonlijkheid gaat, startten we elke sessie met een training om inzicht te verwerven in de eigen voorkeursstijl en die van anderen. Die learnings brachten vaak al veel verandering teweeg, doordat de deelnemers de manier van leidinggeven van anderen gaandeweg ook beter begrepen. Bovendien ontdekten ze zo de mogelijkheden om eens een andere leiderschapsstijl uit te proberen, feedback van anderen te ontvangen en er met hun collega’s over te sparren.  

Persoonlijke cases als motor voor leiderschapsontwikkeling

Om het traject voor elke groep extra relevant te maken, konden alle leidinggevenden eigen cases inbrengen. Van grenzen stellen, over verwachtingen definiëren, tot opvolgers coachen. Na elke sessie stuurden we de deelnemers weer het werkveld in met een case die ze met hun eigen team of medewerkers konden uitproberen. Op die manier doken er weer nieuwe vraagstukken rond leiderschap op, waar we in de volgende sessie verder op konden ingaan. Door het leiderschapstraject op voorhand enkel in grote lijnen vorm te geven en nog niet in detail uit te werken, konden we maximaal inspelen op de concrete noden van de verschillende leiderschapsniveaus en er specifiek mee aan de slag gaan.

“Dat Vanheede een warm familiebedrijf is, mocht ik zelf ondervinden. Er hing een positieve sfeer en er was ruimte voor open gesprekken over moeilijke thema’s. Wanneer familieleden zich samen over een oefening bogen, zorgde dat steeds voor een toffe dynamiek.” – Stéphanie Cael, trainer bij Obelisk

Wil jij de communicatieve leiderschapskwaliteiten van je leidinggevenden boosten? Obelisk werkt een stapsgewijs leiderschapstraject uit en biedt persoonlijke begeleiding op maat.

Neem contact op

Laatste cases

Hoe verenig je structuur met familiale warmte? Vanheede koos voor leiderschapscoaching van Obelisk via een maatwerktraject met focus op communicatie.

Opleiding: omgaan met verandering en vergroten van veerkracht. Obelisk trainde het managementteam van Sports Direct. Lees onze case