Klant

Sports Direct

Jaar

2023

Meer veerkracht in tijden van verandering, case Sports Direct

Een wereld in beweging. Dat is het ultieme doel van de retailketen Sports Direct. Letterlijk omdat ze mensen willen motiveren om te sporten, figuurlijk omdat ze als bedrijf continu willen evolueren in deze uitdagende economie. Veel verandering creëert voor managers én medewerkers frustraties en stress. Om dit goed op te vangen, startte Obelisk interactieve inhouse trainingen rond het omgaan met verandering en het vergroten van veerkracht. Het resultaat? Een interessante combinatie van praktijk en theorie, co-creatie en intervisies en veel aha-momenten.

 

Omgaan met stress op het werk: verhoog je mentale veerkracht

De werking optimaliseren, medewerkers motiveren, processen digitaliseren, de klantenservice verbeteren, … Sports Direct is een ambitieus bedrijf dat de lat hoog legt. Vanuit de hoofdzetel in de UK worden de verschillende Belgische filialen aangestuurd, waarbij ze het management en alle medewerkers zo goed mogelijk willen ondersteunen. Sports Direct klopte aan bij Commerce Training , het Belgische opleidingsfonds voor de retailsector, om een leertraject te organiseren rond veerkracht en omgaan met verandering.

 

“De vraag van Sports Direct was glashelder: hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen in het bedrijf zijn schouders zet onder deze change en zich samen engageert voor de doelstellingen van ons bedrijf? Hoe kunnen we groeien als team, als bedrijf? Een opdracht die recht in de winkel is van onze trainingspartner Obelisk.” – Sabien De Mont, Director Commerce Training

 

 

 

Inhouse opleiding: veerkrachtige managers en teams

Obelisk schakelde voor deze opdracht senior trainer Heidi Peeters in. Zij is gespecialiseerd in onder andere veerkracht en verandering, omgaan met werkdruk en verbindende communicatie. Na een intake met de hr-verantwoordelijke van Sports Direct, vulden de managers een voorbereidende vragenlijst in om hun individuele leernoden in kaart te brengen. Ze kregen ook een video met een reële werksituatie te zien, die ze individueel moesten beoordelen. Hoe vind jij dat deze manager het heeft aangepakt? Wat vind je goed, wat zou je anders doen?

Op basis van deze leernoden stelde Heidi een eerste opleidingsdag samen: hoe kan je je eigen stresssignalen herkennen, hoe ga je zelf om met verandering, wat zijn jouw energievreters en waar krijg je energie van? Na deze introspectie leerden ze technieken aan om als manager ook je team op een positieve manier door veranderingen te loodsen. De focus ligt daarbij duidelijk op de coachende aanpak, óók als er weerstand wordt getoond. De transfer naar de werkvloer was uiteraard het ultieme doel. Zes weken later organiseerde Heidi een veerkracht intervisie om te leren van het uitwisselen van ervaringen en om te bespreken hoe ze de oefeningen hadden omgezet in de praktijk.

“Wat mij enorm opviel, was de goesting en de growth mindset van deze groep. Er was van in het begin veel openheid om de problemen te benoemen én aan te pakken. Dit kan alleen maar als er een gevoel van veiligheid heerst. Het grote aha-moment? Dat ze als manager de oplossingen niet altijd zelf moeten aanreiken, maar dat ze medewerkers op een positieve manier kunnen stimuleren om zelf naar oplossingen te zoeken.”
- Heidi Peeters, senior trainer Obelisk

 

Veerkracht strategisch verankeren in de bedrijfsvisie

Een training rond veerkracht en verandering heeft pas kans op slagen als het strategisch verankerd is in de visie van het bedrijf. Sports Direct wil investeren in een lerende en innoverende cultuur waarbij ze inzetten op gemotiveerde medewerkers en de shift maken naar een flexibel en wendbaar bedrijf. Want naast het inzetten op tools voorleidinggevenden, is aandacht voor een aangename werkomgeving door bijvoorbeeld duidelijke communicatie, ook van belang. Door de managers van verschillende Sport Direct-filialen samen te brengen om hierover te sparren, werd een gevoel van samenhorigheid én een gemeenschappelijke taal gecreëerd. De deelnemers waren dan ook unaniem positief over de opleiding.

“Het was een aangename en waardevolle opleidingsdag. Ik heb mijn problemen kunnen delen en ventileren waardoor ik me gesteund en gehoord voelde. De positieve vibes van de groep hebben me enorm veel energie gegeven om de nieuwe inzichten ook meteen toe te passen in de praktijk.”
- Thomas Van Hecke Manager Sports Direct

Interesse in een opleiding veerkracht en verandering?

Obelisk schuift graag mee aan tafel om een traject op maat van jouw bedrijf uit te werken. Contacteer ons >>

Laatste cases

Opleiding: omgaan met verandering en vergroten van veerkracht. Obelisk trainde het managementteam van Sports Direct. Lees onze case

Lechler wou haar team preventief versterken. Obelisk ontwikkelde een teamcoaching op maat voor meer balans en verbinding. Ontdek onze aanpak.