Belfius Bank contacteerde Obelisk voor een opleiding in feedback voor leidinggevenden. Tijdens het intakegesprek met Wim Annerel, programma manager bij Belfius Bank, verfijnden we samen de doelstellingen. Hieruit vloeiden specifieke criteria zoals:
Om de opleiding toegankelijk en aantrekkelijk te maken, werd resoluut voor gamificatie gekozen. Bij gamificatie worden spelprincipes en speeltechnieken aangewend in een niet-spelcontext.
We streven bij Obelisk altijd naar optimaal leren. Binnen de stijl en vraag van Belfius Bank kozen we voor de volgende aandachtspunten in onze aanpak:
Double-loop learning was een belangrijk onderdeel van deze opleiding in leiderschap. Dit houdt in dat deelnemers een rollenspel of casusbespreking doen waarin ze in de eerste plaats feedback geven. Daarna komt de dubbele loop: er wordt ook feedback gegeven op de manier waarop de feedback binnen de oefening geformuleerd is. Dit zorgt voor een dubbel leereffect en bevordert op een snelle manier verankering naar de praktijk toe. Daarnaast wordt er door deze techniek ook eenvoudigweg meer geoefend op de feedback techniek.
Belfius Bank werkt voor deze opleiding met vrijwillige deelname. Daarom zochten we voor dit project specifiek naar een speelse, toegankelijke werkmethode waarin we de training konden aanbieden. We ontwikkelden een bordspel met verschillende vakken in diverse kleuren. Elk vak correspondeert met één categorie. In totaal zijn er driecategorieën spelkaarten:
Daarnaast krijgt elke leidinggevende eveneens een jokerkaart. Deze kaart mag vrij en eenmalig ingezet worden indien de opdracht te moeilijk blijkt te zijn. Het resultaat was een spelbord met 3 categorieën aan spelkaarten, enkele jokerkaarten, een memokaart voor iedere deelnemer, 6 pionnen en een dobbelsteen.
We kozen bewust voor een kleine groep deelnemers per sessie. Uit ervaring weten we dat we voldoende tijd moeten nemen voor het inoefenen van de vaardigheden. Zo bevordert de opleiding de verankering naar de praktijk. In een kleinere groep is er meer tijd per persoon. Iedere deelnemer krijgt de kans om na te denken over de feedback en zelf onderbouwde feedback te ontvangen van andere deelnemers en de trainer.
Een cruciaal aspect binnen deze opleiding in feedback waren de praktijkvoorbeelden. Belfius bracht tijdens de intake enkele casussen aan. Daarnaast vulden we de training aan met extra situatieschetsen uit onze eerdere ervaringen binnen Belfius Bank.
“De opleidingen door de trainers van Obelisk werden zeer hoog gequoteerd door de deelnemers van Belfius: ruim boven onze benchmark.” zegt Wim Annerel. “De deelnemers apprecieerden vooral de interactie, de praktische cases, het dynamisme van de trainers, de persoonlijke tips en feedback doorheen de sessies. In het samenwerken met Obelisk Back-office en de Obelisk trainers waardeer ik zelf als program manager de professionele aanpak, de flexibiliteit, de warmte en vriendelijkheid.”
Ben jij ook geïnteresseerd in de opleiding 'feedback geven'? Of heb je interesse in een andere opleiding op maat van jouw medewerkers? Laat het ons weten via het contactformulier.