Lucas Jaeken deelt in dit interview zijn ervaringen over studiekeuzebegeleiding bij Obelisk. Als eerstejaarsstudent Architectuur-Ingenieur aan de VUB in Brussel begrijpt Lucas hoe stressvol het kan zijn om de juiste studie te kiezen. In het volgende interview bespreekt hij zijn zoektocht naar de ideale studie en hoe de hulp van studiekeuzebegeleidster Eva hem hielp om zijn interesses te ontdekken. Lees verder en ontdek hoe Lucas de keuzebegeleiding ervaarde en welke tips hij heeft voor toekomstige studenten.
Lucas: Natuurlijk, ik ben Lucas Jaeken, 18 jaar oud en ik woon in Herent. Momenteel studeer ik Bachelor in de Ingenieurswetenschappen: architectuur’ aan de VUB in Brussel. In het middelbaar studeerde ik de eerste vier jaar Latijn-wiskunde en de laatste twee jaar Wetenschappen-wiskunde aan het Paridaens Instituut in Leuven.
Lucas: Het was niet gemakkelijk, omdat ik veel verschillende interesses heb en ik niet wist waar ik moest beginnen. Het was soms ook stressvol, omdat er druk kwam van buitenaf. Vrienden hadden bijvoorbeeld al besloten wat ze wilden studeren, sommigen hadden zelfs al een kot gevonden. Ondertussen had ik nog steeds geen idee wat ik wilde doen. Ook mijn familie vroeg me vaak: "Heb je al een studiekeuze gemaakt?"
Lucas: Ik had veel wilde plannen! Ik wilde bijvoorbeeld graag na het middelbaar in België het zesde jaar opnieuw doen in Amerika. Of ik wilde een tussenjaar nemen waarin ik de eerste helft zou werken en de tweede helft vrijwilligerswerk zou doen in het buitenland, maar dit werd mij afgeraden, omdat je dan de ‘flow’ van het studeren verliest. Toen ik nadacht over mijn studiemogelijkheden, dacht ik aan iets uitdagends, zoals iets wiskundigs. Dat miste ik nog in het middelbaar. Ik dacht ook aan ingenieur, maar dan miste ik weer dat creatieve aspect. In mijn huidige richting architectuur - ingenieur heb ik veel wiskunde en chemie, maar krijg ik ook de mogelijkheid om mij creatief uit te drukken.
Lucas: Eigenlijk was het mijn vader die mij aanmoedigde om studiekeuzebegeleiding te zoeken bij Obelisk. Ik wist niet dat ze deze dienst aanboden, maar ik was blij dat ik deze mogelijkheid had omdat ik dacht dat het me zou helpen om te beslissen wat ik wilde gaan studeren.
Lucas: Ik begon in februari 2022 met de studiekeuzebegeleiding en het duurde tot april 2022. Het was het de bedoeling dat ik voor de paasvakantie wist welke drie studies het beste bij mij paste. We hadden om de twee weken een sessie en later ging dit over naar eens per week. Het was fijn dat er tijd zat tussen de sessies zodat ik de oefeningen rustig kon maken.
Lucas: Mijn vrienden hadden bijna allemaal al een studiekeuze gemaakt. En ik ervaarde bovendien druk van mijn familie en vrienden. Ook zelf vroeg ik me af waarom ik geen studiekeuze kon maken en mijn vrienden wel. Ik heb veel interesses en er zijn veel opties die allemaal interessant lijken, maar niets springt er echt uit. En ik dacht ‘kiezen is verliezen’. Ik had ook geen idee waar ik wilde gaan studeren: in Leuven, Brussel, Gent of misschien in het buitenland?
Op school kregen we niet zo’n goede begeleiding. Die was erg kleinschalig: ze gaven enkel informatie over de studies van de KUL of UCLL. De leerkrachten raadden de website 'Vraaghetaansimon.be’ aan, waarop we testen konden volgen zoals chemie- en wiskundetesten. Op basis van onze scores werd er een diagram opgesteld met een lijst van studies die bij ons pasten. Maar ik had niet echt vertrouwen in deze scores, omdat we ze achteraf handmatig konden aanpassen. Er werd niet dieper ingegaan op de resultaten van de digitale test, terwijl studiekeuzebegeleiding dat wel doet. We kregen op school uitleg over termen zoals: 'tolereren van studiepunten', 'banaba', 'master', … Verder gingen we naar een online SID-in-beurs, waarbij we een voormiddag achter de computer doorbrachten.
Ik deed zelf ook wel onderzoek, maar wist niet zo goed waar te beginnen. Ik vond veel websites over het maken van een studiekeuze erg vaag. De enige site die mij verder geholpen heeft was ‘Study Portal’, een website met alle studies over de hele wereld.
“Op die digitale test werd niet dieper ingegaan op de resultaten, terwijl studiekeuzebegeleiding dat wel doet.”
Lucas: Mijn vrienden wisten al wat ze wilden studeren en luisterden vooral naar hun ouders. Als je een richting in het middelbaar volgt die te maken heeft met wetenschappen, is het vanzelfsprekend dat je geneeskunde of ingenieurswetenschappen zou gaan studeren. Vrienden die nog niet wisten wat ze wilden doen, kozen vaak dezelfde studie als hun ouders of vrienden. Ze lieten zich dus voornamelijk beïnvloeden door externe factoren en niemand nam eigenlijk echt de tijd om hen te begeleiden in hun studiekeuze. Het onderwerp studiekeuze kwam wel af en toe ter sprake, maar er werd snel overheen gestapt. Vrienden die geneeskunde wilden gaan studeren namen deel aan de "slaagsleutels", waarbij de leerstof van scheikunde en fysica herhaald werd als voorbereiding op de toelatingsproef. Hier praatten ze wel regelmatig over.
Lucas: Ja, ik dacht altijd dat ik het wel op mezelf kon en dat het me niet echt zou helpen bij het maken van een studiekeuze. Ik geloofde niet echt in de begeleiding. Maar het leverde uiteindelijk wel op.
Lucas: Naast dat ik een studiekeuze heb kunnen maken, heeft de begeleiding me geholpen om meer zelfkennis te verkrijgen. Ik heb mezelf beter leren kennen en ontdekte dat er veel verschillende studies zijn om uit te kiezen. De begeleiding heeft me ook gerustgesteld door me te vertellen dat ik altijd nog van richting kan veranderen en dat ik nog tot augustus had om een studiekeuze te maken. De begeleiding heeft mijn twijfel weggenomen en gezorgd voor minder stress bij het maken van mijn keuze. Het heeft me ook verzekerd dat ik de juiste keuze heb gemaakt.
Lucas: Ik vond het leuk dat ik echt geholpen werd bij het maken van mijn studiekeuze, maar dat het niet voor mij werd gedaan. Zo werd ik aangemoedigd om actief na te denken en te reflecteren met behulp van verschillende oefeningen. Wat ik vooral waardeerde, was dat er echt naar mij werd geluisterd en dat er dieper werd ingegaan op mijn gedachten en gevoelens. Ik moest kritisch nadenken over mezelf en de keuze die ik wilde maken, en dat was uitdagend maar ook heel waardevol.
Lucas: Tijdens de begeleiding werden er soms vragen gesteld waar ik op vastliep omdat ik niet meteen een antwoord wist. Ook tijdens de oefeningen thuis liep ik soms vast. Wat ik vooral lastig vond, was dat ik niet altijd wist hoe ik bepaalde dingen moest verwoorden of waar ik precies naar op zoek was. Mijn coach, Eva, heeft me hierbij geholpen door me kleine begeleidende bijvragen te stellen en extra uitleg te geven. Door haar vragen kon ik uiteindelijk wel tot een antwoord komen. Ze gaf me ook handige tips en trucs die ik kon toepassen tijdens de oefeningen thuis, wat me echt hielp om vooruitgang te boeken.
Lucas: Een nadeel kan zijn dat het proces van studiekeuzebegeleiding best veel tijd in beslag neemt en het kost natuurlijk meer dan een gratis online test. Echter, dat mag zeker geen reden zijn om het niet te volgen. De juiste studiekeuze is ontzettend belangrijk en bepaalt eigenlijk de koers van je leven. Studiekeuzebegeleiding kan je echt goed helpen bij het maken van de juiste keuze en daarnaast leer je ook jezelf beter kennen. Dit zijn enorm waardevolle aspecten die de investering zeker waard zijn.
Lucas: De gesprekken gingen steeds online door. Bij het eerste gesprek werd ik meteen gerustgesteld door mijn coach. Ze wees me erop dat ik niet meteen tot een studiekeuze moest overgaan. We begonnen met het verkennen van mijn interesses, persoonlijkheid en wat voor studierichting paste bij mijn talenten. Dit werd verder uitgewerkt in de volgende sessies. Ik kreeg uitleg over wat studiekeuzebegeleiding inhoudt en kreeg meteen huiswerk mee, zoals het maken van een woordspin van mezelf. Als ik ergens vastliep, besloot ik om de volgende dag met een frisse blik aan de oefeningen verder te werken. In het begin zat er twee weken tussen de gesprekken, naar het einde toe was dat één week.
Mijn studiekeuzebegeleider Eva was zowel rustig als kritisch, wat heel goed was. Ze stelde sommige van mijn antwoorden ter discussie en hield geen blad voor de mond, maar dat was nodig om verder te komen. Ook was ze heel open en eerlijk. Ze vertelde me bijvoorbeeld dat het ook mogelijk is dat ik binnen een maand een andere studie ontdek die beter bij mij past.
“Mijn studiekeuzebegeleider Eva was zowel rustig als kritisch, wat heel goed was. Ze stelde sommige van mijn antwoorden ter discussie en hield geen blad voor de mond, maar dat was nodig om verder te komen.”
Lucas: Ja, ik maakte tijdens de begeleiding ook de oefening ‘360 graden feedback’, vulde ik een RIASEC-vragenlijst in en moest ik enkele must-haves en nice-to-haves opschrijven voor mijn toekomstige job.
Elke oefening was uitdagend. Telkens werd ik uitgedaagd om na te denken en kritisch te zijn over wat ik schreef. Ik moest herlezen en nagaan of het klopte en of het geen onzin was wat ik had neergeschreven. Ik vond het goed dat ik op die manier werd uitgedaagd. Het toonde aan dat ik bewust bezig was met het maken van mijn studiekeuze.
De meest uitdagende oefening was de woordspin. Omdat ik echt zelf moest nadenken over wie ik ben. Bijvoorbeeld ‘creatief’ was een eigenschap van mij en hier moest ik zeven vertakkingen aan binden en daarna ook toelichten. Op het einde had ik een samenvatting van wie ik ben. Eva las deze oefeningen en maakte een samenvatting waarin duidelijk stond wie ik ben en waarin ik geïnteresseerd ben. Op basis hiervan zijn Eva en ik dieper ingegaan op mijn studiekeuze. Deze oefening vormde een leidraad voor de volgende sessies.
“Ik moest herlezen en nagaan of het klopte en of het geen onzin was wat ik had neergeschreven. Ik vond het goed dat ik op die manier werd uitgedaagd.”
Lucas: Ik heb ontdekt dat ik goed ben in het begrijpen van mensen en snel doorheb hoe ze in elkaar zitten. Dit is wat me het meest bijblijft. Ook realiseerde ik me dat creativiteit echt belangrijk voor mij is en ik dit graag wou behouden in mijn studie.
Lucas: We hebben gekeken naar de mogelijkheid om ingenieur-architectuur te studeren, maar ook naar gewone architectuur en interieurarchitectuur. We vertrokken vanuit het besluit dat ik iets creatiefs en uitdagends wilde studeren. Vervolgens hebben we onderzoek gedaan naar studies die aan deze criteria voldoen. We kwamen uit op 10 studies, waarvan ik vervolgens de voor- en nadelen heb opgesomd. Op basis hiervan hebben we studies geëlimineerd en uiteindelijk ben ik tot drie studies gekomen.
Lucas: Na het afwegen van de voor- en nadelen van de drie architectuurstudies en het bijwonen van een informatiebijeenkomst, besefte ik dat ik de uitdaging op het gebied van wiskunde vond bij architectuur-ingenieur. Bovendien sluit deze studie goed aan bij mijn basisvaardigheden van wiskunde. De kritische vragen van Eva tijdens de sessies en mijn eigen actieve betrokkenheid bij het onderzoeken van de verschillende studiemogelijkheden hielpen me om de knoop door te hakken en mijn definitieve keuze te maken. Het doel van de sessies was om een top drie te hebben. Maar doorheen het proces werd het steeds duidelijker dat ingenieur-architectuur de juiste keuze voor mij was.
Lucas: Het gaat goed, ik ben erg blij met mijn studiekeuze. Ik heb deze week nog gezegd tegen mijn omgeving dat ik echt blij ben dat ik voor deze studie koos en ik ben tevreden met mijn resultaten tot nu toe. Ik ben geslaagd op al mijn vakken in het eerste semester. Door de oefeningen rondom zelfkennis en de antwoorden op de vragenlijst van mijn familie, ben ik er zeker van dat ik de juiste studiekeuze heb gemaakt. Het feit dat ik nog steeds zo zeker ben van mijn keuze is te danken aan de begeleiding die ik kreeg tijdens het studiekeuzeproces. En als ik soms toch even twijfel, denk ik terug aan alle oefeningen die ik maakte en realiseer ik me opnieuw dat dit de juiste keuze is.